Alternatory
Alternator jest to prądnica prądu przemiennego. Jest on przymocowany
do silnika i połączony z jego wałem korbowym za pomocą przenoszącego napęd
paska klinowego, lub paska wielorowkowego (w nowszych modelach alternatorów).
Zadaniem alternatora jest zaopatrzenie w energię elektryczną instalacji
znajdującej się w pojeździe, oraz doładowywanie akumulatora który z kolei jest
konieczny przy rozruchu pojazdu oraz do zasilania instalacji elektrycznej w
momencie postoju z wyłączonym silnikiem.
Ze względu na fakt, iż alternator wytwarza prąd zmienny konieczne jest
zastosowanie układu prostującego zbudowanego z diod prostowniczych w celu
otrzymania na wyjściu prądu stałego. Zaś do utrzymywania stałego napięcia na
akumulatorze służy regulator napięcia, który utrzymuje napięcie ładowania na
poziomie 13,9-14,2V dla instalacji 12 woltowych oraz 27,9-28,2V dla instalacji
24 woltowych. Nadwyżka napięcia względem znamionowego napięcia akumulatora jest
konieczna do zapewnienia jego ładowania.
Z zasady działania alternatora wynika samoczynne ustalenie się prądu obciążenia
po osiągnięciu przez alternator odpowiedniej prędkości obrotowej i dlatego w
alternatorze nie stosuje się ogranicznika prądu.
W zależności od wyposażenia pojazdu alternatory są zdolne wytworzyć prąd o
natężeniu od 25A do 180A. Aby alternator prawidłowo współpracował z instalacją
samochodową i nie ulegał częstym uszkodzeniom powinniśmy przestrzegać
następujących zasad:
- akumulator powinien być sprawny, poprawnie podłączony i zamocowany do podstawy akumulatora
- pasek klinowy musi być prawidłowo naciągnięty i nie uszkodzony
- koło pasowe nie może być nadmiernie zużyte
- wszystkie podłączenia (kontakty) i przewody zasilające muszą być sprawne
- wszystkie elementy kontaktowe (obudowa alternatora - blok silnika, kabel zasilający - zacisk kabla na alternatorze etc. powinny być oczyszczone.
- nie wolno luzować ani podłączać żadnego przewodu między alternatorem a akumulatorem w trakcie jego pracy
- naprawa i konserwacja oraz montaż i demontaż w pojeździe musi być wykonywana przez fachowców.
- Moc żarówki kontrolki ładowania powinna być dobrana zgodnie z zaleceniami producenta odpowiednio dla danego modelu pojazdu.
Wymagania w stosunku do alternatorów:
- Pokrywanie zapotrzebowania mocy odbiorników elektrycznych w pojeździe
- Dostarczenie dużej rezerwy mocy do ładowania akumulatorów również przy włączonych stałych odbiornikach
- Stałe napięcie w pełnym zakresie prędkości obrotowej niezależnie od obciążenia
- Ładowanie akumulatora już przy prędkości obrotowej biegu jałowego
- Budowa chroniąca przed czynnikami zewnętrznymi
- Mała masa
- Duży zakres prędkości obrotowej
- Bezobsługowość
- Wymiary pozwalające na swobodny montaż w komorze silnika
- Trwałość
- Niski poziom hałasu
- Wysoka sprawność ok.60%