Rozruszniki
Rozrusznik - jest to urządzenie elektryczno-mechaniczne, które służy do rozruchu - w naszym przypadku silnika spalinowego. Rozrusznik najczęściej posiada silnik elektryczny prądu stałego - bardzo rzadko pneumatyczny.
Rozrusznik elektryczny to taki rozrusznik, który posiada elektryczny silnik prądu stałego zasilany zazwyczaj napięciem 12V dla pojazdów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych oraz 24V dla samochodów ciężarowych. Rozrusznik to odbiornik, który pobiera najwięcej prądu ze wszystkich odbiorników w pojeździe, lecz dzieje się to przez bardzo krótki okres czasu - podczas rozruchu silnika - pobór prądu przez rozrusznik wacha się od 150A do nawet 600A zależnie od mocy rozrusznika, która z kolei wacha się w granicach 0,4-10kW.
Aby rozrusznik spełnił swoje zadanie i przeprowadził rozruch silnika musi pokonać wiele oporów na które składają się tarcie łożysk wału korbowego, tarcie tłoków, kompresja silnika.
Prędkość rozruchowa - czyli prędkość jaką potrzebuje silnik do tego, aby zaczął pracować samoczynnie wynosi dla silnika benzynowego 40-100obr/min, zaś dla silnika diesel'a 100-200obr/min. Wynika z tego, że rozrusznik przeznaczony do silnika diesel'a musi być mocniejszy od tego, który przeznaczony jest do silnika benzynowego.
Żeby rozrusznik mógł pracować bezawaryjnie należy przestrzegać kilku zasad:
- Kontrolować i utrzymywać odpowiedni stan naładowania akumulatora
- Dokonywać okresowych przeglądów rozrusznika
- Dbać o czystość wszystkich elementów przepływu prądu w szczególności głównego zacisku plusowego oraz wszystkich połączeń masowych (zacisk „minus" - blok silnika, gniazdo rozrusznika w bloku, przez wszystkie elementy rozrusznika aż do szczotko trzymacza)
- Naprawę, demontaż oraz konserwację przeprowadzać w wyspecjalizowanych warsztatach.
Krótka zasada działania rozrusznika:
Po przekręceniu kluczyka w pozycję rozruchu zespół sprzęgający(elektromagnes) jednocześnie:
1. Zwiera główny zacisk plusowy biegnący od akumulatora z zaciskiem plusowym silnika rozrusznika włączając tym samym silnik - wirnik zaczyna się obracać
2. Sprzęga wirnik rozrusznika z kołem zamachowym silnika za pomocą przekładni zębatej (bendixu).
W momencie sprzęgnięcia wirnika z kołem zamachowym silnik spalinowy pojazdu jest obracany za pomocą elektrycznego silnika rozrusznika.
Schemat
rozrusznika:
1.akumulator
2.stacyjka
3.sprężyna zwrotna
4.styki elektromagnesu
5.uzwojenie trzymające
6.uzwojenie wciągające
7.uzwojenie wzbudzające rozrusznika
8.komutator
9.wirnik
10.wielopust śrubowy
11.tuleja
12.bendix
13.zębnik
14.wieniec koła zamachowego
15.biegun rozrusznika
Najczęstsze
niedomagania rozrusznika:
Przyczyny nie domagań rozrusznika mogą często nie leżeć w samym rozruszniku,
lecz w innych elementach obwodu rozrusznika, np. w akumulatorze, zestykach,
doprowadzeniach. Na utrudniony rozruch benzynowego silnika spalinowego mogą
również wpływać defekty obwodu zapłonu, a w silnikach wysokoprężnych w obwodu
żarzenia świec lub wtrysku paliwa.
Do najczęstszych nie domagań rozrusznika należy zaliczyć:
- Rozładowanie lub niedostateczne naładowanie akumulatora lub inny jego defekt np. oksydowane bieguny
- Złe połączenie masy
- Uszkodzone przewody, luźne lub oksydowane zaciski przewodów